Verslag door Chris Groot
Tijdens de laatste ledenvergadering bleek dat de leden die de enquête hadden ingevuld toch wel weer behoefte hadden aan een langste dag uitdaging. Keuze werd vastgesteld voor 200 en 300 km en 13 juni werd door de activiteiten commissie in de kalender opgenomen. Ruim bij tijds werd de peiling in whatsapp geplaatst en een handvol schreef zich dapper in. Voor de 200 km bleek de belangstelling te klein en werd alleen de 300 km voorbereid.

De voorbereiding is altijd een dingetje, waar komt de wind vandaan en waar gaat een aantrekkelijke route ons heen leiden, waar is de koffiestop en waar kunnen we lunchen en foerageren als we nog wat tekort komen. De weersvoorspellers hebben het moeilijk en zijn het vaak met elkaar oneens. Maar over een ding zijn ze het eens; er zal op 13 juni wind zijn en niet te weinig, windkracht 3, 4 en een beetje 5. Typisch weer voor bikkels. De route was al voor die tijd vastgelegd, want met een perfect rondje met de grens provincie Utrecht als leidraad, heb je altijd wel ergens de wind gunstig. Dus we hadden een plan.
Het is zaterdag 13 juni en om 06.05 uur is iedereen bij de Pluk. De groep bestaat uit: Claire, Corazon, Dennis, Nando, Marcel, Cor, Bart, Remmert en Chris. Het is nog fris maar niet koud en we gaan op pad. Het eerste stuk is natuurlijk bekend terrein, Leerdam en Meerkerk vliegen we voorbij en we worden pas gestopt als we bij Schoonhoven de pont moeten nemen. We hebben geluk, de pont is zojuist aangemeerd en we mogen er gelijk oprijden. Eigenlijk is het iets te late vertrek nu ons voordeel. We meren aan in Schoonhoven, verkennen de oude binnenstad in een hoog tempo en gaan richting Cabouw en door naar Woerden. Je zou verwachten dat na 80 km Woerden de koffie zou mogen serveren. Neen geen plekje waar je voor negenen daar koffie kunt drinken, dus koffiestop in Zegveld bij Bakkerij de Leeuw. We rijden er bijna voorbij zo klein, maar de koffie wordt geserveerd in boerenbont servies, we hebben eigen bereide zachte stroopwafels en kunnen onze bidons vullen en het is gezellig. Een praatje met de bakker leert dat de bakkerij al bestaat sinds 1600 en nog steeds in de familie is.

Na de koffie door, we zien plaatsnamen die we niet kennen en even worden we gegangmaakt door een jonge triatlete die we ternauwernood bij kunnen benen. Als zij afdraait en wij onze weg vervolgen zien we in de verte de skyline van Amsterdam. We weten weer waar we zijn. We doen Abcoude aan en rijden door een mooi gebied en langs de Vegt naar Breukelen. Via Tienhoven, hier maken we geen foto want we zijn al ELF en Westbroek (we hebben Henk de groeten gedaan) naar Hollandse Rading. Het is net over twaalven en dus tijd voor de lunch, na 164 km, bij Moeke. Ook al een zaak die veel geschiedenis kent. Van buiten een modern terras maar toch maar binnen lunchen, het is toch nog fris. Vlotte bediening, lekkere broodjes en uitsmijters. We genieten ervan.

We gaan weer verder en moeten nog een stukje naar het noorden, Spakenburg wacht op ons. Marcel leidt ons van de route af om de haven te bekijken en brengt ons ook weer terug op de route.

We gaan naar Amersfoort, nou we rijden er met een boog omheen. Zuidoost van Amersfoort gebeurt het dan toch. Dennis heeft het voor de koffiestop al lastig en na de lunch wordt het niet echt meer beter. We nemen afscheid van Dennis. De trein brengt uitkomst en hij laat ons ook weten als hij thuis is. Met 8 verder. We foerageren in Achterveld en dan naar Veenendaal en door de Vallei over een smal fietspad naar Achterberg. Het ging niet helemaal goed, een groep senioren op de fiets moest door een kleine doorgang en wij moesten even wachten. Een van de mannen had wat problemen met zijn evenwicht, valt en gelukkig voor hem boven op Chris. Gelukkig niks beide geen schade aan lijf en leden en ook de fietsen heel. Naar de brug bij Rhenen. De route zou ons over de dijk naar Culemborg leiden, maar de wind had inmiddels wel zijn werk gedaan. We besluiten over bekende luwere wegen naar Geldermalsen te fietsen.

Na ca 290 km weer aangekomen bij de Pluk nemen we voldaan afscheid. We maken wel elk nog de 300 km vol spreken we af. De nabespreking is kort. Helse tocht met deze wind, stevig doorgefietst, schitterende route, trots, genoten en misschien tot volgend jaar!



























